Historie
Vele kilometers besparing mogelijk, SPOOREN BV bundelt snoepdistributie
WAARDENBURG (NT) -Dienstverlener Spooren distribueert sinds deze week snoep vanuit een nieuw distributiecentrum in Waardenburg. In de komende weken krijgen daar drie verladers in deze sector met hun voorraden onderdak. Spooren rekent erop dat door de concentratie van de zoetwarendistributie van de drie, jaarlijks driehonderdduizend tot 350.000 kilometers vermeden kunnen worden.
De afgelopen week zijn dertig trailerladingen snoep van distributeur Ringers verhuisd van Vianen naar het nieuwe distributiecentrum. Nedan Zoetwaren volgt binnen en maand vanuit Hapert. Spooren, gevestigd in dezelfde Brabantse gemeente, is sinds lange tijd vaste vervoerder voor Nedan. Deze distributeur van onder meer Autodrop, Ricola, Fishermen's Friend en Freedent houdt tot dusver zelf voorraad. Later zal ook de
voorraad van Van Slooten in Irnsum naar de Betuwe worden overgebracht.
,,We zagen dat we moesten groeien, wilden we de distribtie van Nedan niet kwijtraken", aldus directeur P. Spooren. Zijn bedrijf reed met vijf auto's de producten van Nedan naar de distributiecentra van het grootwinkelbedrijf en een honderdtal grossiers in Nederland. ,,Deze afnemers verlangen steeds frequentere aanleveringen van steeds kleinere partijen, het principe van Vandaag Voor Morgen." Het aantal pallets per stop loopt daardoor terug, het aantal aanrijkilometers per pallet en daarmee de kosten, navenant op. ,,Willen we dat als kleinere vervoerder kunnen blijven behappen, dan moeten we zorgen dat de stromen dikker worden." Door meer op een stop af te zetten of door met een auto een kleiner gebied te bedienen, kunnen kortere routes worden gemaakt, waardoor fors op kilometrage kan worden bespaard.
Op zoek
Spooren ging daarom op zoek naar gelijksoortige verladers die aan dezelfde afnemers leveren. Hij vond die in Ringers en Van Slooten; deze bedrijven wilden hun opslag wel onderbrengen bij Spooren. Ringers is een geheel nieuwe klant. Het bedrijf werd de dupe van een brand en stond voor de keus zelf te herbouwen of bij Spooren in te trekken. Voor Van Slooten doet Spooren al enige tijd de distributie. Al met al vergde het proces tot nieuwbouw twee jaar.
De vervoerder en zijn opdrachtgevers besloten te investeren in een gezamenlijk distributiecentrum van 3.500 vierkante meter. Ieder kocht een deel van de capaciteit in. Ringers stoot zijn eigen magazijn af; vier chauffeurs en vier magazijnmedewerkers treden in dienst van Spooren. Van Nedan komt een medewerker. Het personeelsbestand van Spooren wordt zodoende uitgebreid van 27 naar 36 mensen.
Als groot voordeel voor de snoepverladers noemt Spooren de mogelijkheid om verder uit te breiden, zowel in volume als assortiment, zonder hoge kosten of investeringen. ,,Als de bedrijven tot dusver meer verkochten, moest er een auto bij, maar die kwam niet direct vol." In plaats van de zes auto's van Ringers en de vijf voor Nedan en Van Slooten zet Spooren er voorlopig acht in. Met de drie opdrachtgevers is de capaciteit van het distributiecentrum voor ongeveer tweederde bezet. Daarmee komt Spooren net uit de kosten. Hij zoekt daarom door naar andere verladers, met name kleinere importeurs en producenten in de zoetwaren en levensmiddelen. Met een potentiele klant wordt gesproken.
Directeur P. Spooren nam deze week een nieuw distributiecentrum in Waardenburg in gebruik.
Bron: Nieuwsblad Transport, 24 juli 1997